[Ylempi pääsivu] [Edellinen sivu] [Seuraava sivu]
5. Osoita, että luku on luvun
käänteisluku.
6. Osoita, että lausekkeiden ja
arvot ovat kaikilla reaaliluvuilla
toistensa käänteislukuja.
7. Millä muuttujan arvoilla luku
on luvun
käänteisluku?
8. Osoita, että lukualue on suljettu yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskun suhteen ts. kahden tämän muotoisen luvun summa, erotus, tulo ja osamäärä (nollasta eroavalle jakajalle) ovat edelleen tämän muotoisia.
9. Osoita, että luku ei ole rationaaliluku, olipa
mikä tahansa nollasta eroava kokonaisluku.
10. Määrää jokin kokonaislukukertoiminen polynomi, jolla on juurena luku . (Apu: Määrää ensin luvun
neliö. Yritä sitten päästä tulokseen jäävästä neliöjuuresta eroon sopivalla neliöön korottamisella. Tuloksena on neljännen asteen polynomi.)
11. Osoita, että on muotoa
,
missä
ja
ovat rationaalilukuja.
12. Voiko olla muotoa
,
missä
ja
ovat rationaalilukuja?
13. Osoita, että luku on muotoa
,
missä
ja
ovat rationaalilukuja.
14. Lausu rationaaliluku jaksollisena reaalilukuna. Tee sama luvuille
ja
. Osoita jokin näistä esityksistä oikeaksi.
15. Muuta desimaaliluvut ja
rationaaliluvuksi.
(a) Lausu desimaaliluku 1,2030303... murtolukuna.
(b) Konstruoi päättymätön jaksoton desimaaliluku.
17. Olkoon jaksollinen desimaaliluku, joka on muotoa
,
missä toistuva jakso
on yleisesti kokonaisluku, jolle
jollekin potenssille
(joka osoittaa luvun
numeroiden määrän). Käyttäen geometrisen sarjan summakaavaa osoita, että luku
on rationaalinen.
18. Olkoon reaaliluvulle voimassa epäyhtälö
. Osoita, että
ja
.
20. Muodostetaan reaaliluvulle joukko
ja olkoon
. Osoita, että
.
21. Selvitä, mikä on joukon supremum. Onko sillä infimumia?
on infimum ja supremum? Määrää luvuista ,
,
ja
ne, jotka ovat olemassa.
(a) Osoita, että joukko on rajoitettu.
24. Osoita, että rationaaliluvun ja irrationaaliluvun summa ja (nollasta eroavien) tulo ovat irrationaalillukuja. (Vihje: Muodosta vastaväitteet.)
25. Osoita, että reaaliluvuille ja
,
joille
,
on olemassa irrationaaliluku
,
jolle
. (Apu: Katso lauseen 1.3.17 todistusta ja käytä nyt hyväksi sitä, että
. Huomioi lisäksi edellinen harjoitustehtävä ja luvun
irrationaalisuus.)