[Ylempi pääsivu] [Edellinen sivu] [Seuraava sivu]
Johdannoksi tarkastellaan ensin, milloin tason kaksi vektoria ja
ovat kohtisuorassa, merkitään
,
ja samalla yleisemmin, miten näiden välinen kulma voidaan laskea. Olkoot
ja
sekä
näiden välinen kulma. Koska geometrisesti on selvää, että vektoria
vastaan kohtisuorassa on vektori
(ks. oheinen kuva), saadaan vektoreiden
ja
kohtisuoruudelle komponenttien avulla lausuttuna seuraava ehto
Kun oletetaan luonnollisesti, että ei ole nollavektori, muodostavat vektorit
ja
tason kannan ja niiden esitykset luonnollisessa kannassa ovat
Näistä voidaan ratkaista vektoreille ja
esitykset vektoreiden
ja
avulla: Kerrotaan ensin edellinen yhtälö luvulla
ja jälkimmäinen luvulla
sekä kerrotaan sitten edellinen yhtälö luvulla
ja jälkimmäinen luvulla
.
Yhteenlaskujen jälkeen saadaan, että
Näin ollen vektorin koordinaateiksi
ja
kannassa
on saatu luvut
Vektorien ja
välisen kulman
suuruus saadaan edelleen määrättyä ehdosta
Tuloksena on siten kaiken kaikkiaan, että lausekkeiden
avulla saadaan selvitettyä kohtisuoruuksien lisäksi kulmatkin. Huomaa, että toinen ja kolmas lauseke saadaan ensimmäisestä sijoittamalla vektorit ja
samoiksi.
Yllä tarkastellun tasotapauksen viitoittamana asetetaankin yleisemmin seuraavasti.
Avaruuden vektorien
ja
sisätulo (nimeltään myös
pistetulo tai
skalaaritulo) on reaaliluku
Muita yleisesti käytettyjä merkintöjä ovat mm. ,
,
,
ja
.
Edelleen määritellään, että vektorit ja
ovat
kohtisuorassa toisiaan vastaan, merkitään
,
jos
.
joten ne ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan. Yritä hahmottaa, jos mahdollista, niiden sijaintia avaruudessa ja vakuuttua geometrisesti niiden kohtisuoruudesta!
Ilmoita kaikki ne avaruuden vektorit ,
jotka ovat kohtisuorassa vektoreita
ja
vastaan.
Edelleen asetetaan yleisesti, että vektorin
pituus eli
normi
on ei-negatiivinen luku
ja että vektoreiden ja
välinen
kulma
määräytyy ehdosta
Geometrinen perustelu tälle tulee myöhemmin tässä luvussa, kun käsitellään vektorin projektioita (ks. Vektorin projektio).