Aloitetaan taas tarkastelemalla ensin vastaavaa funktiota.
Toisen asteen polynomifunktio on muotoa
Tavallisesti funktion eri temien kertoimina olevat vakiot ovat reaalilukuja, sovellusesimerkeissä ne ovat joitakin mittayksiköllisiä vakioita. Toisen asteen termin kertoimen oletetaan olevan nollasta poikkeava, sillä jos se olisi nolla, funktio olisi ensimmäisen asteen polynomifunktio. Toisen asteen polynomifunktioita ovat esimerkiksi
ja
. Jälkimmäisessä esimerkkifunktiossa ensimmäisen asteen termin kerroin on nolla.
Toisen asteen polynomifunktion kuvaaja on paraabeli. Oheisen oppimistehtävän avulla voit tutkia, kuinka vakiot
,
ja
vaikuttavat paraabelin muotoon ja sijaintiin.
Oheisesta osoitteesta löydät ohjelman, joka piirtää toisen asteen polynomifunktion kuvaajan vakioiden
,
ja
eri arvoilla. Voit liikutella näitä vakioita omilla lukusuorillaan ja samalla näet kyseisten vakioiden numeerisen arvon ja toisen asteen polynomifunktion kuvaajan näillä vakiokertoimien arvoilla. Tutki kokeilemalla vakioiden
,
ja
vaikutusta toisen asteen polynomifunktion kuvaajaparaabeliin ja vastaa seuraaviin kysymyksiin.
(a) Mitkä kertoimista
,
ja
vaikuttavat paraabelin muotoon?
(b) Milloin paraabeli aukeaa ylöspäin ja milloin se aukeaa alaspäin?
(c) Mihin kertoimien
ja
muuttaminen vaikuttaa
(i) paraabelin muotoon (ii) paraabelin sijaintiin?
(d) Miten kertoimen
muuttaminen vaikuttaa paraabeliin? Mitä kerroin
ilmoittaa paraabelista?
Huom!
Jos annat vakiolle
arvon nolla, voit tutkia em. linkistä löytyvällä ohjelmalla, kuinka ensimmäisen asteen kerroin ja vakiotermi vaikuttavat ensimmäisen asteen polynomifunktion kuvaajaan ts. suoraan.
Opetellaan vielä piirtämään toisen asteen polynomifunktion kuvaaja, ennen kuin aloitetaan toisen asteen yhtälöiden tarkastelu. Toisen asteen polynomifunktion kuvaajan voi toki aina piirtää laskemalla siltä pisteitä ja piirtämällä kuvaajan koordinaatistoon näiden pisteiden avulla. Opetan nyt kuitenkin vielä toisen tavan, jossa ei tarvitse määrittää paraabelilta kuin sen huippupiste, muut löytyvät päättelemällä.
Tiedämme, että paraabelin
kerroin
yksinään määrää sen muodon. Erityisesti kerroin
määrää paraabelin aukeamissuunnan:
Paraabelin piirtäminen onnistuu mukavasti näiden tietojen avulla seuraavalla tavalla:
Seuraava esimerkki demonstroikoon tarkemmin paraabelin piirtämistä tällä periaatteella.
Paraabelin huippupiste on
. Paraabelia piirrettäessä tämä piste ajatellaan origoksi. Lasketaan sitten huippupisteestä laskettuja eri suuria
-akselin suuntaisia siirtymiä vastaavat
-akselin suuntaiset siirtymät. Esitän ne nyt selvyyden vuoksi taulukkona. Normaalisti nämä päätellään päässä laskien.
Piirretään nyt tiedetyt paraabelin pisteet koordinaatistoon ja hahmotellaan paraabeli kulkemaan näiden pisteiden kautta.
Huom!
Tämä menettely on hyvä tapa paraabelin piirtämiseksi, kunhan on huolellisesti laskenut huippupisteen. Jos huippu on väärin, menevät muutkin pisteet väärin. Tästä syystä paraabelin piirrettyään kannattaa tarkistaa sen yhtälön avulla yksi tai kaksi pistettä saamaltaan kuvaajalta. Nyt esimerkiksi tiedämme paraabelin yhtälöstä, että se kulkee pisteen
kautta.
Lue, mitä luentomonisteessa sanotaan toisen asteen yhtälöstä ja sen ratkaisemisesta luvussa 2.3.1. Esimerkki 2.10 liittyy fysiikkaan, sen voit huoletta sivuuttaa. Oleellisinta on, että luettuasi tiedät, että toisen asteen yhtälön
Tätä kaavaa tulet tarvitsemaan jatkuvasti tällä kurssilla, joten se sinun kannattaa opetella ulkoa.
Tällä kaavalla voit ratkaista minkä tahansa toisen asteen yhtälön. Kuitenkin silloin, kun yhtälö on ns. vaillinainen toisen asteen yhtälö eli siitä puuttuu joko ensimmäisen asteen termi tai vakiotermi, saat ratkaistua yhtälön helposti muutenkin. Vakiotermin puuttuessa voit ottaa polynomista
:n yhteiseksi tekijäksi ja ratkaista yhtälön tulon nollasäännöllä: kahden tai useamman tekijän tulo on nolla, jos ja vain jos jokin sen tekijöistä on nolla. Esimerkiksi näin:
Jos taas toisen asteen yhtälöstä puuttuu ensimmäisen asteen termi, se ratkeaa helposti seuraavalla tavalla:
Sinun on myös hyvä tietää, kuinka toisen asteen yhtälön ratkaisujen lukumäärän voi selvittää diskriminantin avulla. Diskriminantiksi kutsutaan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavassa esiintyvän juurilausekkeen juurrettavaa ts. yhtälön
diskriminantti
on
Lue ensin, mitä luentomonisteessa sanotaan toisen asteen epäyhtälöistä ja niiden ratkaisemisesta luvussa 2.3.2. On tärkeää, että luettuasi tekstin ymmärrät, että toisen asteen epäyhtälön ratkaisu päätellään vastaavan polynomifunktion kuvaajan perusteella. Tuota kuvaajaa ei tietenkään tarvitse tarkasti piirtää - riittää, että tietää, missä kohdissa kuvaaja leikkaa
-akselin (jos leikkaa) ja mikä on paraabelin aukeamissuunta. Alkuvaiheessa kannattaa aina piirtää karkea kuva tästä tilanteesta samalla tavoin kuin monisteen esimerkeissä oli tehty. Kun olet ratkaissut useita toisen asteen epäyhtälöitä, sinulle riittää, että hahmotat funktion kuvaajaparaabelin kulun mielessäsi. Aina kuitenkin toisen asteen epäyhtälön ratkaisu päätellään vastaavan funktion kuvaajan perusteella. Nyt on sinun vuorosi harjoitella tätä ratkaisemista.