Yhtälöiden tulkitseminen verbaalisesti saattaa auttaa tuntemattoman luvun
päättelyssä.
(a) Mietitään, mihin lukuun lisättäessä 8 saadaan 36. Luku on
.
(b) Nyt on etsittävä luku, jolla 21 pitäisi jakaa, jotta saataisiin tulokseksi 3. Luku on
.
(c) Mikä on luku, joka viidellä kerrottaessa ja vähennettäessä tuloksesta yksi antaa vastaukseksi 44?
:n on tällöin oltava
, mistä voidaan päätellä, että
.
(d) Luvusta vähennetään yksi ja tulos jaetaan kahdella, jolloin saadaan kahdeksan. Mikä on tämä luku? Kahdella jaettavan luvun on nyt oltava
, mistä voidaan päätellä, että tuntematon luku
.
(e) Mikä on sellainen luku, että lisättäessä siihen yksi ja otettaessa tuloksesta neliöjuuri saadaan vastaukseksi kolme? Luvun, josta otetaan neliöjuuri on nyt oltava
. Tällöin tuntematon luku
.
(f) Luku korotetaan neliöön ja lisätään tulokseen yksi, jolloin saadaan 17. Mikä luku on kysymyksessä? Neliö
on nyt
, jolloin
.